Bilresa Östersund - Skövde

Igår kom vi fram till Eskilstuna, va lite bökigt att åka tåg med en liten tös och cirka 7 väskor men det gick. Blir skönt att lämna kvar större delen av packningen nu i Eskilstuna, och ja kommer förmodlingen lämna kvar dom flesta kläder jag äger för att få så lätt packning som möjligt. Tshirt och shorts och kläderna jag har på mig duger nog gott va det gäller klädpackning.

Måste ju berätta om vårat lilla äventyr på vägen ner och våran lilla olycka :).
Vi lämnade vår lägnehet runt 12 tiden i fredags och efter ett stop hos några goda vänner i Östersund så begav vi oss vidare till brunflo för att tanka bilen.

Väl på plats sätter jag i slangen och börjar tanka, stressad och trött som man är så bestämmer jag mig för att det är bäst att göra allt på en gång. Så upp med motorhuvet och kolla olja medans bensinen tickar på. Nivån var lite låg så jag fyller på en slatt olja och går in på toa medans oljan sjunker ner. När jag kommer ut igen och oljan sjunk så mäter jag en sista gång för att se så nivån är rätt innan jag stänger huven och åker iväg. När jag kör iväg så hör jag ett dunk. Helt övertygad om att jag kört på trottoaren stiger jag ur bilen men till min förskräckelse ser jag att handtaget sitter kvar i bensin-påfyllnings-hålet medans slangen ligger på baken och läcker benisn. Pinsamt! :)

Så jag la tillbaks handtaget och ja, här nere ser ni resultatet av det som hände :)

Som tur är så var det toppen personal på macken och efter fyllt i lite papper så var det bara åka igen. Det blev en dyr tankning, 1000 kr självrisk men iaf så får man något att berätta om för dom pengarna. :)

Resan tar i vanliga fall 9timmar mellan Östersund och Skövde men iom att vi har en liten tjej och pga av att vi kom iväg så sent så bestämmer vi oss för att sova i bilen. Temperaturen var ju ändå runt 19 grader när klockan närmade sig 01. Det är lite magiskt att sova i en bil, stjärnorna utanför, knäpptyst runt omkring, träden  och skogen såg väldigt mörkt ut några meter från bilen.

//Jimmy

Nu är vi i Skövde

Igår flyttade vi ifrån Östersund, det hade varit några dagar fulla av städning och rensning, så här såg det ut när vi blev klara :)

Jennifer ligger och nannar

Här är vi i Ytterhögsdalen och tar en liten paus

Runt elva tiden på kvällen var vi helt slut och beslutade oss för att sova i bilen.

Idag vaknade vi halv 7 då Jennifer väckte oss och fortsatte att åka mot Skövde, vi var framme runt 9 tiden. Även ifall vi tillbringade natten i bilen så var vi pigga :)

Vi säger Hejj ifrån Skövde :D

oj då!

Hände visst en liten olycka på vägen ner..

Kommer berätta mer imorgon just nu är vi i Värmland och tänkte vila lite i bilen 16 mil från mor och far :)

Förövrigt är vi hemlösa nu tillsvidare :D
Underbart att vara på resande fot !

Försök gärna gissa i kommentatorfältet vad det var för olycka, jag ska ge er lite tips
det händer antagligen bara en gång i livet om ens det och hade händelsen filmats så hade det med stor sannolikhet legat på youtube :D

Sista rensningdagen

Segt att börja morgonen med att tag i rensningen igen, ska bli så skönt imorgon när vi lämnar det bakom oss.
Så idag är det fullt ös som gäller både på rensning och på städning för imorgon vid det här tiden så sitter vi i bilen och är på väg mot vår resa.

Det har varit roligt att ge bort saker igår, speciellt när man lyckas glädja andra med saker man själv inte behöver, mycket roligare än att ge till röda korset osv, där man bara ställer allt i högen som redan finns.

Söndag nästa vecka så kan vi ladda upp fina bilder från Thailand förhoppningsvis förusatt att vi har tillgång till internet. Så ni som börjat följa våran blogg får ha lite tålamod :)

Idag & True talent vs Idol

Gillar skarpt det nya musikprogrammet true talent, där all fokus inte ligger på utseende utan RÖSTEN, tror att det kan bli ett jätte stort program :D kanske större än idol :)

Idag har vi rensat och skänkt en hel del, men vi har fortfarande saker kvar, som köksgrejjer och sånt.. Imorgon måste vi bli klara med allt... har dock hunnit tvätta idag så det är ju ett pluss... På fredag åker vi mot Skövde där jimmys föräldrar bor, därefter åker vi mot eskilstuna där min pappa och hans familj bor. Så det ska bli kul att träffa familjen igen :)

Sen är jag extra glad då Jennifer lyckades somna alldeles själv nu ikväll, utan flaska eller amning, hoppas det håller i sig :D

Natti natti /Aliza

Nu är vi på gång :D

Idag är vårat mål att bli av med exakt allting förutom kläder och minnesgrejjer. Så vi håller på och skänker en hel del samt ska åka iväg till pingstkyrkan och lämna lite saker.

Nästa lördag är vi i Thailand, wihooo! :D

/aliza

Sammanfatta våra planer

Tänkte sammanfatta planerna som dom ser ut nu så ni får en klar bild av vad vi har tänkt att uppnå

Vi sa upp boendet för några månader och jag sökte som elektronikingenjör i linköping, men vi kände att vi ville göra något mer, något större och ha lite roligare på vägen, så vi tänkte om.

Vi sålde och vi sparade och nu har vi bokat biljetter till thailand den 3 sep.

Väl i Thailand så har vi 3 dagar bokade utanför flygplatsen i bangkok innan vi drar vidare till nästa ställe som ligger på en ö utanför krabi där vi ska njuta en vecka till :). Det är så långt vi har bokat, och vi har tänkt att boka hotell efter resans gång för att ha möjlighet att påverka resan efter vad vi vill. Så det blir två veckor till i Thailand innan flyget går den Malaysia.

27 september flyger vi till Malaysia, innan vi flyger till Malaysia så måste vi boka flyg ut, det är allmänna kravet på de flesta länder för att få visum, att man kan visa när man ska åka igen.
Malaysia ger oss vid landning visum som räcker i 90 dagar och då är vi inne i december.

Frågan är då kommer vi tröttna på resa eller kommer det ge mersmak, den frihet vi får :)
Personligen så tror ja på det senare även fast det kan kännas tungt att vara ifrån nära och kära vilket förövrigt vi tvingats vänja oss vid sedan vi flyttade till Östersund.

Iaf så får vi under tiden i thailand bestämma oss vart vi ska flyga från malaysia i dec. Har ni tips? kommentera gärna. Vi eftersöker länder där vi kan känna oss trygga att vara i tillsammans med vår lilla dotter :).

Deadlinen för denna resa är satt i mars för det är då våran dotter kommer få sitt 1års vaccin. Blir resan som den är tänkt så är risken stor att vi fortsätter upptäcka världen :).

Förövrigt så har jag två andra drömmar som jag sitter inne på som ena innefattar en husbil och den andra en segelbåt :)

höstens kurser för Jimmy

Här är kurserna jag har registrerat mig på och tänkt att studera i solstolen :)

Högskolan Dalarna
CNC-teknik 2hp

Högskolan i Skövde
Livets mening G1N 15hp
Termodynamik G1N 7.5hp
Vardagsfysik G1N 7.5hp

Huvudämnena blir alltstå för min del fysik och filosofi
Totalt blir det 32 hp så 2 poängs övertid

Vad jag ska bli efter skolan är inte helt klart än, man kan säga att jag fortfarande letar efter mitt intresseområde.

Vår kära luftmadrass.....

Idag när jag vaknade hade jag jätte ont i huvudet, tror det beror på den starka doften av luftmadrassen, så idag ska vi ut och leta efter någon vanlig madrass till billigt pris.

På fredag flyttar vi ifrån Östersund, det ska bli skönt att bli av med det sista som vi har. Jätte skönt att inte ha så mycket ägodelar egentligen då man inte behöver flytta med allt, när vi flyttade till Östersund förra året så hade vi hela bilen full av en massa saker, men när vi åker härifrån kommer bilen endast vara full med kläder och en väska där vi sparat de vi vill i.

/Aliza
=)

Ny design

Bättre eller sämre?

Hur spara vi då

Hur lyckades vi då spara ihop ca 30 000 när vi levde på csn, innan hade vi inte de inkomster som vi har som planerad budget i sommar.

Första vi gjorde var att sluta konsumera. Tänk så här varje hundralapp i svergie är ju värd 2-3ggr så mycket i Thailand.

Det andra är att vi hade hyresfri sommar pga vi har studentlägenhet.

Det tredje är att vi har valt att bo i en liten etta istället för att flytta till större boende.

Under tiden vi spara så passa vi på att börja sälja massvis med saker vi ändå inte har nytta av på resan, platt-tv, ps3 osv. Tänk så här, säljer du ps3 för säg 2000kr och om du vill ha ett ps3 ett år senare när du rest klart så lär du få mer för dina pengar ett år senare än vid dag ett. Vad jag menar är att dina 2000 kr kommer räcka till att köpa ett begagnat ps3 efter 1 år. Så med andra ord så går du inte med förlöst.

Finns sjukt mycket pengar i saker man aldrig använder :) man kan få sålt det mesta. Vi hade tur att det dök upp en grupp på facebook här i Östersund när vi börja sälja saker, fördelen är att man kan annonsera gratis.

Hur mycket ska man då spara? För oss som mer av allt ville resa så blev sparandet maximalt.
Med andra ord så bör ditt sparande vara lika stort som viljan att nå det du sparar till.

Men jag tror det hetaste tipset är att undvika konsumtionsfällan, kanske inte lättaste men det iaf där man spar dom stora pengarna. Hoppas jag kan insperera någon med denna blogg :D

Jennifer

Måste även få visa upp min söta dotter :)

Ny säng :D

Vårat rensande är i sitt slutskede.
Idag sålda vi sista madrassen.

Så här är vår tillfälliga säng(se bild nedan), välinvensterade pengar.
Provade att sova på golvet inatt och det va inget vidare.

Måste erkänna att jag blev rätt yr av att blåsa upp den, som tur har jag en fru som kan hjälpa mig :).
Så vill du inte bli yr så snåla inte in på pumpen :D.

Vad har vi kvar då? Bröte?  En hel del tyg, kläder som behöver gå igenom och TV som behöver säljas.

Men det tryter snabbt på det och skönt är väll det för på fredag morgon så checkar vi ut :D. Sista lägenheten i år då, om vi inte hyr någon på andra sidan jorden.

Såg ett avsnitt av topgear, där dom fick en viss summa pengar, ca lagom till att köpa en moped av modell halvtaskig. Iaf så mopeda dom rätt igenom Vietnam. Rekommenderar avsnittet, tyvärr kommer jag ej ihåg vilket avsnitt det var men iaf på episod 12.

Har ni tips på serier som inspirerar till resandet så lämna mer än gärna en kommentar :)

Nya sängen

Provar våran temporära säng :)

Vi åker till Ko Lantah, Krabi från Bangkok =)

Nu har vi bokat ett till hotell, vi ska bo här i en vecka http://www.agoda.se/asia/thailand/koh_lanta_krabi/kaw_kwang_beach_resort/reviews.html . Det var ett ganska billigt hotell 100 kr per natt för hela familjen :)

Ko lantah i Krabi sägs vara mycket barnvänligt, därav valet av hotell för oss.

Första hotellet vi ska bo på vid bangkoks flygplats,

Ett mycket fint hotell, 155 kr per natt inklusive frukost för hela familjen :)

/ Aliza

Ekonomi - översikt kring vad vi har betalat

Flyg till Bangkok - 6600 kr med aerosvit(vi har läst om det bolaget på olika sidor och det har inte fått så bra betyg av resenärer men vi får iaf prova att åka med dem och sen se vad som händer. Det är ett flygbolag från ukraina och med alla deras resor från Sverige brukar man mellanlanda i Kiev.

Vaccination - 2940 kr, då vaccinerade vi oss båda med twinrix(mot hepatit a och b), tyfoid(bakteriesjukdom orsakad av Salmonella typhi som man kan få via livsmedel samt att dricka vatten) och fick med oss två dukoral paket(ett vaccin man dricker 3 veckor innan och en vecka innan man reser så skyddar det magen mot kolera). Dessa vaccinationer rekommenderade vaccinläkaren oss och då visste han också om att vi endast inte kommer resa i Thailand utan Malaysia och några övriga länder som vi inte bestämt än.

Ungefär den 1 september ska vi boka in för att få vår andra dos av twinrix. Då blir det ca 880 kr till, det är inräknat i priset ovan.

Flyg till Malaysia från Krabi´s flygplats= 1290 kr för båda, Jennifer åker gratis för hon är under 2 år.

Hotell vid Bangkoks flygplats= 565 kr 3 nätter för alla inklusive frukost. Då ingår transfer från och till hotellet.

Tåg till Arlanda från Eskilstuna= 250 kr för båda

Hotell på Arlandas flygplats= 800 kr för båda, då bor vi mitt i flygplatsen mellan terminal 4 och 5 och vi ska åka ifrån Terminal 5

Det här är vad vi har betalt hittills, vi ska fixa en reseförsäkring också som kommer kosta runt 4000 kr för hela resan. Återkommer om vad försäkringen kostar.

/ Aliza

Första inlägget

Bloggen är pretty much under uppbyggnad :)

Vi har kommit så långt i våran reseplanering att vi bokat flyg till thailand den 3 september och flyg från krabi till malaysia 27 september. I malaysia ska man få stanna 90 dagar så då är vi inne i dec men vi får kolla upp det nogrannare senare vad som gäller visum i malaysia.

Kanske en presentation vore på sin plats

Jimmy heter jag och är 26 år bor för tillfället i östersund tillsammans med min fru Aliza och min dotter Jennifer.
Jag och Aliza har alltid älskat att resa båda två men det kommer bli våran första resa tillsammans till en annan världsdel. Jag har aldrig heller varit utanför europa så det kommer bli spännande.

Hitills har vi bokat 3 nätter på hotell vid bangkoksflygplats, kostade runt 150kr per natt vilket jag tycker är riktigt billigt men det är på ett ungefär den prisklassen vi kommer hålla oss till, iaf till en början. Hellre för taight budget i början än stå utan pengar när månaden tar slut :)

Vi använder oss av http://www.agoda.se/ för att hitta billiga hotell, så om vi tycker sidan är bra eller ej kommer tiden i thailand utvisa. I dagsläget vet jag bara att man kan hitta priser från 50 kr 3 stjärnigt hotell.

Har ni tips ideer eller bara känner att ni vill säga något så får ni gärna kommentera :)