Big city

Lite kort ifrån igår när vi tog tunnelbanan till klcc.

Lilltjejen poserar till twin tower :)

Tjusig utsikt vid entren till shoppingcentret i klcc. Shoppingcentret är cirka 5 våningar högt och rent och snyggt och ordnat som i Svergie, tyvärr har det medfört att mycket att sakerna där håller svenska priser. Iaf värt att åka dit ifall man gillar att fotografera då det kostar nada :)

Undra va dagen kommer bjuda på, är helt slutkörd sen vandringen igår. Vi fynda en paraplysulky igår för 200kr så vi kan variera oss lite. Bärsele är iaf väldigt effektivt när man går där det är trångt eller när man åker med fordon osv.

/Jimmy

Jag sitter och tittar ut....

Jag sitter och tittar ut på gatan genom fönstret, vilken gata, vilket liv. Det står en man och säljer kokosnötter som man kan dricka direkt ur med hjälp av ett sugrör. Den fattiga delen av kuala lumpur lever på natten, den fattiga delen av kuala lumpur omringas av turister med blandning av asiater och västerlänningar.

Det doftar speciellt, en doft jag tidigare aldrig känt, men innan när vi gick förbi en gata kände vi en fantastisk doft av nystekt bröd.

Det är natt nu och affärerna är öppna, restauranger är fulla av kunder, China Town full av turister som kollar sig runt efter billiga fynd, turister som alltid prutar. När vi kom tillbaka till det gästhuset som vi bor i i några nätter möttes vi av tvä pakistaniare som jobbar här på gästhuset. De var jätteglada och ville prata med oss, berätta för oss hur fantastisk denna staden är, vart man kan handla billiga saker och vart man inte ska handla. Vi berättar att vi just varit vid det stora shoppingcentret vid Twin Towers och att det var ”expensivt” där, de svarar no shopping there, expensive expensive. Vi frågar vart man kan hitta billigare saker, en av männen berättar att det finns ett mycket billigare ställe än China Town också. Vilken överraskning för oss då vi trodde att China Town var de billigaste.

Jag lägger min dotter på golvet på ryggen och hon snurrar sakta runt, min man är på rummet för att hämta en sak och jag frågar om de har någon bra karta över Kuala lumpur, och om de kan visa vart vi ska åka någonstans för trevlig shopping, de sätter sig på golvet i samma nivå som mig och beskriver på gatan vart vi ska åka någonstans, jag fattar ingenting, om jag ska vara helt ärlig. Vi berättar att vi varit på en supermarket idag och köpt en barnvang, och de beundrar den supermarketen, en av männen säger att ”you dont have to buy anything when you are there, you can think of it and come back many times, day after day and they are not going to be angry of you, they are going to be happy that you come back, and they can help you if you want to try something. “ Vad underbart det later tanker jag, samtidigt som min dotter kryper på mattan på glovet.  Vi har kommit ifrån en annan världsdel, till ett land som kan liknas med Sverige i naturen och tycker om det vi sett hittills. Vi trivs, vi är glada och det är det som är meningen med vår resa i världen.

Framme i KL!

Nu är vi framme i The big city, Kuala Lumpur!

Men först ska jag berätta lite om resan dit.

26.7kg vägde all vår packning ihop efter bantingen på packning i morse. Rätt hyffsat bra, har inget bra närmvärde att jämföra med men ändå :).

Hej då säger vi till guesthouse lipstick i Krabi!

Flygresan var lite besvärlig för Jennifer kände inte alls för att sitta fram, som tur var tog flygningen bara en timme och 20 min men pga av tidskillnaden så lande vi 2 timmar och 20 minuter senare. Dvs en timme ytterligare ifrån Sverige!

Framme på flygplatsen såg vi den värsta immigration kön som jag någonsin sett. Ca 2-300 personer i kö utan att överdriva. "OH you have baby, you go this way" och vips så hamna vi i en kö med bara 1 före oss, tack Jennifer!!

Ut på gatan med väskor och allt, kollade inte ens åt taxins håll utan fortsätte gå tills vi hitta en som jobbade på flygplatsen som höll på samla in vagnar. Honom frågade vi efter vägen och en stund senare satt vi på en buss som kosta 8rpm var som körde oss till Kuala Lumpur centrum.

Lite förvirrande med att byta valuta, 10rpm är nästan exakt 100 bath som är cirka 20 kr. Dvs varje rpm är dubbelt så mycket värd som en krona. Dock varenda affär vi varit i så blandar man genast ihop rpm med euro och när man ser att en flaska vatten kostar 2 rpm så tänker man shit! va dyrt, 20 spänn eller just det!, 4 kr är det ju.

När vi hör bussmannen ropa ut china town så hoppar vi ut då vi vet att det är i närheten av vårat hotell. Så fort vi gått av bussen så börjar alla taxi killar att dra i oss men vi säger att vi ska äta :), och går vidare.
Jag har fått känslan av att man alltid får bättre pris av att välja en taxichaufför själv än en som försöker praka på en. När vi väl gått en bit så får jag känslan av att vi är nära så vi bestämmer oss att vandra istället. Aliza är trött i ryggen sen gårdagen så hon får bära Jennifer så tar jag all packning. Det är lite svettigt att bära allt men skönt att också få använda kroppen, detta ihop med att käka ris och kyckling ofta så ska jag nog snart gå ner några kg :).

Frågar några i matstånd om vägen, visar sig visst att vi gått och fel håll men vi är inte helt ute och cyklar, så 10 minuter senare så är vi framme. Vi blir lte förvånade först när det inte var guesthouse hotell utan guesthouse hostel, dvs vi har inte toa på rummet. Så tänk på detom ni bokar en och 2 stjärniga hotell så har ni förmodligen inte toa på rummet. Däremot innebär inte en eller två stjärnor att man bor på ett skitställe.

Vi blev bemötta av vänlig personal, kommer från pakistan. Glada trevliga snälla. Sen delat storarum. Även en frukost ska tydligen det bjudas på var dag även fast vi inte har bokat med det :).

Ett par meter från vårt guesthouse ligger chinatown, fullproppat med saker och mat och allt.
Vi käkar, jag tar ris och kyckling ;), vatten då dom saknar min thailandsöl chang!, och aliza kör på nudlar med cola. 30 svenska kr var. Så det ska nog gå klara sig på samma budget som i Thailand!.

Vi shoppar senare loss på ett par dvd som vi tänkt se snart. Kl närmar sig dock 23 nu så vi får se hur det blir.

Finns en hel del häftiga hus!. Grymt att vara i en storstad igen. Mer kort kommer förmodlingen under morgondagen, kanske några kort på twintower vem vet!.

Skönt att växa upp från småstaden krabi till huvudstaden KL. 1.6 miljoner invånare enligt wikipedia :).
Extremt glad att vara här. Blir spännande imorn. Förut under bussresan fick vi värsta shocken, va rent det är !.

Att växla från Thailand till Malaysia fick det att kännas som man kom hem till sverige, ac på max kankse späde på känslan en del. Innan vi kom in till stan var det fullt av fina radhus. Kontrast mot Thailand.

Blir intressant och se imorgon hur mycket det skiljer sig mot Thailand. Iaf inne i China town så är det väldigt väldigt blandat med nationaliteter.

Se ya tommorow

Resa till framtiden!

40 minuter kvar tills vår taxi kommer som tar oss från vårat kära guesthouse in till flygplatsen!
Vi har lyckats göra våra väskor lättare! Vi fyllde en hel 7 eleven kasse med för små bebiskläder, sockar vilket vi inte behöver här, skulle vi behöva det någon gång under resan så får vi väll köpa nya :), 2 par billabong shorts med one size fits all excepts me, och 2 par nya calvin klein i stl xxl vilket i detta fall motsvarar en svensk S. Allt detta fick guesthouseägaren och han blev skitglad :). Älskar att kunna ge när det uppskattas :).

Så nu har vi lite lättare och även lite mer ytrymme i väskan.

Igår regnade det i stort sett hela dagen så jag passa på att göra en dugga i Matematik E som jag hade kvar sen i sommras för att jag hade missat tillfället att göra den. Det gick kanon ! 7/8 rätt och då chansa jag helt på 2 frågor. Men multiple choiche tentor är ju inte kända för att vara de svåraste! Ofta går det liska ut svaret utan att kunna räkna ut det från början. Men jag är grymt nöjd, hade vi varit i ö-sund så hade jag firat med en cigarr från en affär var vid jag inte längre mins namnet men enda affären där jag hittat cigarrer som är rökbara. :)

Väntar just nu på att datorn ska bli klar med överföringen av bilder så ska jag visa er lite, 3 Gb mindre plats på hårddisken :).

Tips på äta i krabi, Gusto pizeria, har bra mat, bra pizza och även thaimat. European cafe, danskägt ställe med suvverän mat, Dreamhouse ligger uppåt staden, billig mat från 50 baht som smakar helt okey.

Bo i krabi, Andaman legalcy guesthouse, 250 baht för en natt uppför staden, rum med fläkt. Slitet rum till bra pris.
Lipstick guesthouse, samma hus och ägare som gusto pizzeria, 450 baht för dubbelsäng och ac. Alla priser vi tar fram gäller för tot pris för mig aliza och jennifer.

Bor man själv och man inte behöver ac sås går det nog få från 150 baht = 30 kr per natt.

Morgonstund ala Jennifer, kall mjölk och carola :)

Backpacker väska från ÖB, trasig efter första flygning. Provisorisk lagning ska nog duga gott :).

Nu tackar vi får oss i Thailand, vi kommer summera våran vistelse här vid senare tillfälle.
Nu beger vi oss en timme ytterligere in i framtiden!!

//Jimmy

Rekommenderar lipstic Guesthouse/ Recommend lipstic guesthouse

Vi har bott i lipstic Guesthouse 3 nätter nu och det ligger mitt i krabi staden, skönt att få bo så nära allt =)

De är jätte snäll personal här pluss att de har jätte god mat, godaste maten i Krabi tycker vi!!

Det kostar mellan 150-450 baht,, vi betalar 450 baht för att få aircondition, fläkt och tv och ett jättefint nyrenoverat badrum =)

Så besök Gusto Restaurang när du är i Krabi town, du kommer inte bli besviken!!!

Igår besökte vi sjukhuset i Krabi!!

Eftersom vi har varit på resande fot i ungefär en månad och det gått en månad efter Jennifers senaste koll på vikt och längd bestämde vi oss för att besöka sjukhuset för att kolla hur hon har utvecklats senaste månaden, och vi fick positiva besked och behöver inte vara oroliga för att hon gått ner i vikt som vi trodde, hon hade istället blivit hela 4 cm längre och gått upp till 8 kg. Så det verkar som att hennes kropp klarat värmen bra =)

Vi är så glada att det funkar att ha med henne på resande fot, det som har förändrats gentemot hemma är väl att man inte har ett fast skötbord samt ett litet badkar, hon har fått vänja sig vid att duscha istället =) Hon har börjat säga dada och pratar mycket med sig själv när hon leker, och så har hon blivit en snabb krypare. En stor skillnad på när hon var 5 månader, det går så fort så man måste ha ögonen på henne varje sekund förutom när hon sover =)

Imorgon kvart i 2 går flyget till Kuala lumpur, vi kommer bo nära China Town och på ett gästhus. Vi har börjat gilla att sova på gästhus, då ägarna oftast är jätte snälla samt att det är jätte billigt och likadant som att sova på hotell förutom att det oftast inte brukar finnas någon pool. Men det behöver vi inte när vi är i huvudstaden. När vi åker ut på öarna i Malaysia kommer vi få bo nära havet och bada i pool =)

Hoppas ni har det gött i Sverige

Avslutar med en bild på första poolbadet i Thailand =)

Back in Krabi!

Sista dagarna i Phuket passar vi på att frossa i allt gott som erbjuds :). Tyvärr såg chockladen godare ut än den var men

däremot var den friterade bananen exakt så god som den såg ut att vara! Måste erkänna att det faktiskt kändes lite svenskt att äta friterad banan !

Vi hitta passande nalle till Jennifer tyvärr så blir det lite problematiskt att flyga med denna nalle så vi lät affären behålla den.

Men Jennifer var glad ändå :)

För att komma till bussstationen i Phuket så hoppar man på de rosa bussarna, 10 baht per person (2kr) vansinnigt billigt! motvsarande i krabi går på ca 50 baht. Vi blev tipsade av att ta förstaklass local bus. 150baht per person, ca 30kr. Bussen som sedan tar oss mellan Phuket och vidare till Krabi. Drygt 18mil.

Första klass ser ut ungefär som en vanlig svensk buss om man bortser från den feta (gissar på 32tum) stora tv:en i fram. Tyvärr spela dom ingen film utan thailändsk kariokie. Tyvärr så var det ingen som sjung med.
Fruktansvärt bekvämt och prisvärt sätt att resa på. Ska ni ta er mellan Krabi och Phuket så är det public bus som gäller eller för den som gillar att spendera så går det få privat taxi för dryga 2500baht cirka 500kr.

Vi åkte som sagt till Phuket från Ao Nagn med mini van med ac. Tyvärr är det bara de i fram som får AC plus att är man över drygt 165 cm lång så kan man räkna med att slå i benen i sätet framför. Plus massvis stopp på vägen. Allt detta till ett pris av det dubbla mot första klass public bus, så nej tack.

Dock så när vi kom fram till bussterminalen i Krabi så börjar givetvis varenda människa rycka i dig för att få dig att hoppa in i deras taxi. Men det känns skönt när man fått lite skinn på näsan och vet lite vad som gäller, så le vänligt och no thank you. Ut på vägen istället och vinka in en vit pickup så kommer du in till staden för dryga 30 baht var. För övrigt är pickuper fruktansvärt bekvämt att åka med. Se till bara att det är en busspickup du tar.
Du slipper bråka om priset, bara kolla med chauffören först. Sen tar dom dig dit busslinjen går utan krångel och dom försöker inte sälja på dig massa skräp. Ett annat pluss är att man får möjlighet att träffa människor på bussen och att det fläktar varmt och skönt. Sen att man hinner se andra delen av staden skadar inte heller.

Full packning och redo för avfärd :). Har många ggr funderat över vad man kan dumpa för att minska packningen men det är nog lite kört på den fronten.

Väl tillbaka i Krabi så kan jag inte undgå att ta kort på de sjukt snygga trafikljusen. Notera även att de har sekundvisare hur länge det är rött till, i det här fallet hur länge det är grönt till. Mycket smidigt och smart :)

Det finns även ett tempel mitt i Staden som vi stack upp och kika lite på

2 Dagar kvar till flyget avgår till Malaysia, vi har bokat in oss på guesthouse i china town mitt i Kuala lumpur som är malaysias huvudstad så det ska bli skönt med lite mer action.
För övrigt så passade vi också på att boka flyg till singapor den 6 dec, då det är krav på flygbiljett ur Malaysia för att få komma in i landet.

Vidare har vi funderat på andra resmål och då har vi främst disskuterat:
Taiwan vilket jag är sjukt sugen på att se, dels för att jag inte vet någon som varit där och för att det är ett så pryglatt land :).
Vidare har vi även varit inne på Sydkorea, Hongkong, Vietnam, Indonesien, Australien.

Har ni lite ideer kring vårt nästa resmål så får ni gärna höra av er.
Det som känns lite negativt är att när man vant sig vid priserna i Thailand, vilket jag antar är ungefär som Malaysia så är det nästan bara Vietnam kvar som kan matcha det.

Men jag antar att det blir guesthouse som gäller i de dyrare länderna. Om det är någon som varit i Taiwan, Hongkong eller Sydkorea och har hum och priser gällande boende, mat och transport så hör gärna av er.
Vi har inget emot att åka kommunalt så länge det är hyffsat bekvämt och man slipper ha främlingar i knät.

// Jimmy

Love Phuket!!!

Tjenare läsare :)

Vi har nu varit i Phuket i några dagar, och ja jag älskar Phuket, bästa staden hittills i Thailand.

Det var några som undrade om vad saker och ting kostar och vart man köper dem.. Så här kommer lite prisfakta för er som har bebisar :D

Blöjjor finns det att köpa storpaket på i Lotus eller Big C. Priset på blöjjor varierar, ligger på mellan 260 baht och uppåt.. Vi provade köpa de billigaste blöjjorna men de var inte så bra, så vi köpte lite dyrare för 360 baht för 60 blöjjor.. Lika dyrt som i Sverige. Men man behöver inte oroa sig. Det finns att köpa blöjjor på 7 eleven som finns typ överallt på Koh lanta, Krabi, Phuket.. Då är det väldigt småpaket, finns ca 3-5 blöjjor för 60 baht och uppåt, men då klarar man sig en dag om det är akut slut med blöjjor.

Vi hittade barnmat endast på BIG C eller Lotus, då är det märket heinz, finns också nestle märket men det funkar, inte så mycket utbud som i Sverige, man får välja mellan typ 3 olika, finns mer fruktpuréer att välja mellan än vanliga matpuréer. Akta er dock för att köpa 6 månaders(om ni har en 6 månaders bebis) då de har mycket större bitar i än vad man har i Sverige.

Så ett tips är att ta med barnmat om du har en bebis som är yngre än 7 månader.

Innan vi åkte till Thailand tog vi med oss en massa blöjjor och cirka 20 burk puréer, det hade nog varit bättre att ta med mer burk puréer och mindre blöjjor :)

Påvägen till Phuket åkte vi minivan, det var inte så bekvämt för Jimmy då han är lång. Men nu tillbaka kommer vi ta en public buss som det heter och det kostar endast 150 baht per person och är en stor buss som man i Sverige oftast använder till Bussresor ut i Europa. Så det är ett tips om ni vill ha mer utrymme :) Vi berättar mer imorgon om hur det gick :)

Imorgon åker vi som sagt till Krabi och om 4 nätter är vi i Malaysia. Vi bokade rum på ett gästhus som fått jätte bra betyg, bästa betyget var att ägarna var jätte snälla. Samt så finns det tvättmaskiner kylskåp etc, sånt som vi behöver.

Vi får hoppas att det går att hitta bra burk mat i Malaysia, läkaren i Sverige sa att det fanns mycket utbud av sånt så vi hoppas han har rätt :)

Idag så tittade Jennifers lilla tand ut, inte hela utan bara början på den och hon mår bättre idag än för några dagar sedan. Så det var riktig tandvärk som spökade.

Sammanfattning av I Pavilion hotell i Phuket, de flesta av personalen kan inte prata så bra engelska, sen finns det några som är sura men övriga som är snälla. Den sviten vi bodde i var sådär, vi hade för höga förväntningar :P Men den funkar, synd bara att det inte finns restauranger i närheten utan att man måste åka till ett större shoppingcenter för att få mat. Så läget är väl inte så där jätte bra, men det är roligt att åka de rosa bussarna här i Phuket, kostar 10 baht per person och snäll personal som jobbar på dem. Ett tips är att ha med en karta när man åker med de rosa lokala bussarna då personalen inte brukar kunna så bra engelska :)

Eftersom vi inte hunnit se stranden eller havet så funderar vi på att komma tillbaka till Phuket om 3 månader, då vår vistelsetid i Malaysia går ut. Vi vill se mer av Phuket :D

Det blev ett långt inlägg men nu är ni lite uppdaterade på allt möjligt..

Ha det gott så länge :)

Phuket

Framme i Phuket.
Det tog 5 timmar att komma till hotellet. Vi har precis käkat hotellets matbuffe som skitbillig, 159bath per person (cirka 33kr ) men smakade sådär. Vi har fått ett skitstort rumt med soffa, 2 tv och 2 badrum. Kan lägga upp bilder senare.

Resan hit mellan Ao Nang gick på 300 bath per person, tog tot 5 timmar men då fick vi taxi ända fram till hotellet.
Första delen av resan, eller större delen satt vi en minivan. Minivanen är tyvärr inte anpassad för långa människor så jag fick sitta snett hela resan för att få plats med benen. Så för er som vill resa bekvämt så va detta absolut inte det bekvämaste sättet att färdas på. Sen gjorde vi en del stopp på vägen. Första stoppet så skulle vi stanna för att samla ihop personen och dela ut dom till den bussen med samma destination. Kändes lite osäkert då vi redan gett våra pengar till vår första chaffuför. Dock va det inga problem alls under resans gång. Chauffören gjorde även några extra stopp på vägen då han tjänade extra på leverera brev. Det har vi sett tidigare då vi åkte buss me en som delade ut tidningar till affärer.
Sista stoppet gjorde vi då innan vi blev tilldelad taxi, det märktes på dom att dom ville försöka sälja dagsturer osv till andra ställen men ett tips är att aningen se allmänt ointresserad ut eller säga att ni ska möta upp några vänner i staden och kan inte planera innan eller något sådant.

Totalt sett så var resan billig, men allt annat än bekväm. Vi skulle nog hellre betala mer för ta färjan nästa gång när vi ska tillbaka till Krabi. Vårat flyg går ju till Malaysia den 27:e. Men vill man ha ut så mycket av pengarna som möjligt så är det nog ett av de billigaste sättet att färdaas mellan Krabi och Phuket, iaf vad vi känner till.

Med den här storleken på hotellrum så skulle man kunna bo ett längre tag. Den är ju tillochmed större än vår gamla lägenhet :). Finns en pool på femte våning och i bottenvåning finns det möjligheter att köpa alkohol och så resturang som serverar frukostbuffe och middagsbuffe under ett speciellt tidsintervall då.

Kostar 800bath per natt att boka via agoda  dvs 180kr per natt. Tror de hade 5000 bath = 1000 kr per natt under säsong. Så det känns lite lyxigt.

Pga av den långa resan hit så har vi varit för tröttna för att kolla in phuketstaden, vi överväger att boka in en extra natt här så vi kan slappa ikväll och kolla på staden i lugn och ro under morgondagen.

Vi har märkt att det är bekvämast att boka 2 nätter och om det är bra så kan man boka två till. då får man bra priser och kan disskutera priset med hotellet och jämföra med internet.

/Jimmy

imorgon far vi till Phuket :)

Imorgon tar vi en minivan till phuket, när vi bokade biljetterna så var det några kineser som också skulle åka dit så vi åker i samma bil som dem. Det ska bli roligt :D Biljetten dit kostade 300 baht per person, och när vi väl kommer fram dit checkar vi in på ett hotell i Phuket town :) alla vi träffat har pratat gott om phuket så vi får se imorgon, minivanen går från hotellet runt 10-10.30 och är framme 3 timmar efter.

Idag var vi och käkade på en restaurang vid stranden... Jämte restaurangen kunde vi se apor som sprang runt.. De brukar komma dit en timme på dagen, runt fyra tiden för att sen springa upp på berget igen. Det var jätte roligt att se dem springa runt, sen såg vi också en hund som lekte med aporna, han skrämde dem först, sen skrämde de honom, så fortsatte de så i en timme... Vi har det på film några sekunder, fast vår kamera dog efter eftersom batteriet tog slut... Så synd..

Sammanfattning av Ao nang, för er som gillar turistorter, indrivare, lite dyrare än vanliga orter, massa turistshopping samt att festa är detta en bra ort för. Den här staden kändes som en stor feststad. Jätte fina stränder, fräschare har vi inte sett hittills :D Men vi har hört att Phuket ska ha jätte fina stränder så vi får se imorgon.

Vi kan ladda in filmen på hunden och aporna när vi har snabbt internet igen.

Avslutar med en bild på solnedgången från Railey beach :)

Ao nang, Krabi heritage hotel och båttur till Railey beach

I förrgår åkte vi till Ao nang, vi var lite nervösa kring hur hotellet skulle se ut men blev väldigt överraskade när vi kom in i vårt hotellrum, mycket fint, fräscht och med badkar och en hörna med dusch!!!! Det vi ville ha.

De har också en stor frukostbuffé så vi rekommenderar detta hotell, det kostar runt 200 kr natten utan buffé och 230 med buffé. Det är ett av fritidsresors hotell här på Ao nang =) Fast två negativa saker med detta hotell är att de tar cirka 40 baht extra när man beställer man för serverings avgift och något annat... Det gör dem inte på andra restauranger då det ingår i priset...

Vi gick ut runt 4 tiden och bestämde oss för att ta en longtail båt till någon fin Ö. Så den röda båten på bilden tog vi. Det var en gungig båttur som Jennifer somnade till. Men roligt var det att åka båt =)

Med den röda båten åkte vi....

När vi väl var framme fick vi oss en liten chock, vi trodde det skulle vara en öde ö med lite folk i.. Och ja det var som en turistort med massa olika affärer och restauranger... haha ... Men vi bestämde oss iaf för att käka lite thailändsk pannkaka =) Jag åt med banan i och jimmy åt med mango i

Efter vi käkade pannkaka så började det ösregna så vi ställde oss bredvid en liten hydda och gömde oss i samtidigt som solen kom fram och det blev en fin solnedgång runt kvart i 6 på kvällen.

Nu hade vi samlats i en grupp och sista båten skulle gå kl 6, han som körde båten hem ville vänta på mer folk. Vi var endast fyra personer, så då sa han att vi skulle betala 100 baht till per par så kunde han åka. Vi kände oss blåsta då vi redan gett han biljetterna, det kom dock 2 personer till och nu blev vi 6. Och då ville han helt plötsligt ha 50 baht till, då kände vi oss ännu mer blåsta. Sen kom det en person till och då ville han ha 30 baht per person, då blev alla sura. Han blåste oss och utnyttjade att vi redan gett han biljetten så vi inte kunde åka med någon annan båt. Han utnyttjade läget att vi inte kunde komma därifrån på annat sätt och ett gäng på 7 personer var rejält sura på tjuven. Vi pratade med några amerikanare och pratade om vad vi skulle göra. Men alla gick med på att betala 30 baht var så idioten kunde ta oss tillbaka till ao nang. När vi kom fram på Ao nang tänkte vi gå till biljettsäljarna och prata med dem, men det var stängt. Så vi tänkte göra det idag istället. Man får inte göra så!! Även om det nu i slutändan handlade omcirka 12 svenska kr så var det taskigt, vi kunde gett han dem i dricks MEN han snodde dem åt sig. På ett väääldigt taskigt sätt. Tänk vad många turister han lurat, vad många som blivit sura, och sen att han vet att dem stänger kl 18 så att folk kanske inte orkar gå tillbaka dagen efter och berätta för dem.

Aja.. Men väl på land så pratade vi med Amerikanarna, Amber och Steve. Och de ville äta middag med oss så vi bestämde tid och möttes senare. Ett trevligt par från Omaha i Usa.

Ya Beach

Idag har vi hyrt bil!!

Grymt snygg får jag säga! Tyvärr var det fel på den, den va levererad med ratten på fel sida men det fick duga.
Va lite ovant i början då alla körde på fel sida men så fort man börja göra det samma så fungerade det fint.

För övrigt automat vilket var grymt skönt :). Tonade sidorutor i fram, grymt snygg på dagen men när vi åkte hem och det hade blivit mörkt så var det lite klurigt.

Eftersom vi hittar så sjukt bra i Thailand så kändes det lagom att börja köra åt det håll dit bilen pekade, sagt och gjort.

Efter nån mil så hitta vi en skylt mot en strand! Ya Beach! :)

Helt okey strand. Vi kom dit lite sent på eftermiddagen så vi hoppade över att doppa oss. Sen kände vi oss lite stressade får jag erkänna eftersom vi va dom enda turisterna på området.

På hemvägen passa vi på att svänga in på Lotus shoppingcenter och shoppa lite nödvändigheter som blöjjer, ny mobil och mat från kfc :).

Mobilen var en iphone sa hon, men jag trodde inte på henne men jag spela med ändå.
1850 bath, cirka 400kr. Kan ju va kul att unna sig en leksak :D.

Fungerade sisådär, tv mottagare och tv antenn inbyggt, har inte fått in något annat än brus, men till mobilens fördel så kan man faktiskt höra någon tv kanal. Det finns något där under bruset. Iaf FM radio fungerar så nu kan vi softa till äkta Thailändsk radio. Det va hela 512 kb inbyggt minne varav 240 ledigt så har ni något tips vad jag ska fylla allt utrymme med så är det bara att säga till :D.

Imorgon bär det vidare till nästa ställe, nästa hotell.

Fortsättning följer

/ Jimmy

Ao Nang

Tack för tipsen! Vi tog bussen till Ao Nang. Med buss i Krabi menas ombyggd pickup. Fungerar skitbra och det fläktar gött, tak finns som skyddar mot sol och regn. Vi hade tänkt åka till tiger cave tempel men våra ben var helt slut sen shoppingen igår och det va lite för stekig sol för Jennifers skull, kanske blir imorn? Vi har iaf förlängt vår boende på detta hotell 50 kr natt mitt i krabi, ingen pool lyx men när man kan ta bussen till Ao Nang för 50 bath = ca 10 kr så är det helt okey.

Jennifer chillar till frukosten, hon hitta sin favoritplats.

Vi hitta ett lite solskydd till Jennifer (paraply och hatt )

Här kommer lite bilder från beachen. Stranden va fin och ren till skillnad från koh lanta. Och det fanns mycket mera människor. Stranden ligger mitt emot staden. Så ska man åka på lågsäsong så skulle jag välja ao nang framför koh lanta. Om man inte gillar att vara helt själv då :).
Fanns fullt med fräscha resturanger och både mc donalds och burger king. Givetvis käka vi på burger king, gick på 500 baht för båda, riktigt dyrt om man mäter med Thailandsmått, men sen så är det ju en riktig turistort. Man såg mängder med turister längst vägen.

Ett till kort från fräscha stranden. Grymt fint får jag lov att säga. Det ligger en hel del fina båtar i vattnet också som jag antar fraktar turister till öde öar där man kan spendera dagen om man så önskar.

Blää!!

Idag/igår är första gången jag slängt resturangmat!
Hungriga som vi var, jag hade inte ätit mer än en cibata och en tårtbit på hela dagen så begav vi oss ut på staden lagom runt 7 snåret.

Inte långt ifrån hotellet hitta vi en resturang där det fanns lite folk och såg trevligt ut. Mitt luktsinne brukar varna mig för bra vs dåliga resturanger men här lukta det inte något alls.

Jag beställde thainudlar och en stor chang (öl-märke) och aliza beställde nudlar med biff och en cola. Låter ju gott på menyn.

Min öl serverades i ett kallt och blött glas, antagligen precis skölt i kranvattnet, jag gissade på att det va kondensvatten först. Ölen gick iaf ner :)

In kommer först alizas mat. Aliza käkar lite på riset och smakar på köttet som vi sedan får för sig att det är hundkött. Vi försökte fråga kocken vad det var för kött och det lät ungefär så här.

Är det ko ?
No its beef

Är det gris ?

Är det kyckling ?

Sedan kom min mat in, det va inte nudlar liknande de man käkat hemma i Sverige utan mer någon nudelsoppa.
Jag käka så mycket som en morot från nudelsoppan, men det luktade skunk allting.
Det finns flera ställen här i Thailand där de låter maten stå ute, färdig att serveras och ungefär så luktade min mat.

Men vi fick en smart ide hur vi skulle komma undan utan att göra kocken ledsen.
Va faktiskt våra bordsgrannar som gav oss iden, dom fick panik efter att både katt och hund kommit in från gatan på resturangen :).

Så vi frågade servitrisen ifall vi kunde ta take away, eftersom vi har bebis och så lite lögner så :)
Betalt och klart, skönt att komma därifrån. Gick hundra meter och dumpa maten i en soptunna!

Upp på rummet, välling till Jennifer sen ut till en annan resturang och cibatta igen till kvällsmat ! :D så det blev ingen lagad mat idag men det sluta bra.

Är det någon som har tips på hur man kan särskilja dom bra resturangerna ifrån de dåliga så kommentera mer än gärna :). Gärna resturangtips i Krabi också. Jag såg att vi fick tips om Europeska resturangen i Krabi och det tackar vi för. Vi åt faktsikt där första dagen i krabi och det var helt okey mat där, stor risk för att vi återkommer dit fler gånger och för att inte glömma, supertrevlig dansk ägare. Tips fråga han om vägen till shoppingcentrumet, du kommer inte förstå riktigt vad han säger men det kommer va roligt att lyssna på :D. Jag har inte lätt för danska, pratas det långsamt så kan jag nog snappa upp några ord.

Klockan är nu 4:15 och det börjar bli galen sent så jag borde somna om.
Hoppas på bra väder imorgon, ska bli spännade och se vad dagen bjuder på

Godnatt allihopa

Besök på Lotus och Big C

Idag bestämde vi oss för att besöka två shoppinghus, men innan vi åkte iväg käkade vi frukost på en restaurang.. Underbart god frukost. Vi båda beställde club sandwich i ciabatta och jag bestälde till en watermelon shake =) Den var endast gjord på krossad vattenmelon och is :) Frukosten kostade 50 kr inklusive kaffe å shaken :) Skriver priser så ni får en uppfattning om ni tänkt besöka Thailand =)

Efter frukosten så tänkte vi ta en taxi till Lotus så vi gick ner mot stan fast såg att en frisörsalong hade öppet så jimmy bestämde sig för att klippa sig och ja det blev fint :) Det kostade 80 baht att klippa sig, cirka 16 kr :)

Efter att vi att han klippt sig tog vi taxin in till Lotus, den gick på 250 baht för cirka 10 km.. mycket dyrare än i bangkok men det här är ju en turistort så man får räkna med att det kostar lite mer:).. Kollade runt lite och hittade jätte billiga kläder.. Det var favoriten nummer 1 då Det är som ett stort shoppingcenter med massa olika affärer, mat, frisörer etc

När vi var inne i lotus hittade Jimmy något roligt... kolla bilden... ser det smarrigt ut?

(bläckfiskesnacks mums! Ne du, jag är nog för feg för prova detta ! :) / Jimmy )

Haha lite läskigt....

Sen så ville jimmy fika så vi gick till ett café men jag beställde mat istället och han beställde cappuchino med tårtbit :D

Jag käkade kycklingifile med barbeque sås och pommes :) Allt som allt gick det för 60 kr =)

Efter vi käkat/fikat köpte jag en fin klocka för 20 kr... Vi behöver en klocka då vi inte har med oss mobiltelefonerna... :) Sen drog vi mot BIG C....

Där gjorde vi inte så mycket utan kollade på en barnvagn till Jennifer, de kostar runt 300 kr här men vi hittade ingen bra så vi skippade att köpa en...

Om man jämför BIG C mot Lotus så tycker jag och Jimmy att Lotus är mycket bättre, då det fanns allt möjligt där och var större...

Imorgon så kanske vi besöker tiger templet eller gör annat.. vi får se... Jag hade också tänkt klippa mig imorgon, måste bara hitta någon bild på en frisyr som passar :D

Sov gott, här sover familjen redan :) Kl e 21.50 nu =)

Framme i Krabi staden

Nu har förflyttat oss in i staden i Krabi, vi hade egentligen bokat en vecka till på ett hotell ute vid koh lanta, men vi avboka det för det va lite för händelselöst ute på ön. Hotellet vi bodde på så fanns det vi och 2 till familjer som mest. Så nu är det skönt att komma till city och få se lite folk, kanske gå lite på shoppingcentrum där det finns skön AC. Jag vill gärna åka till de 1000 trapporna som leder till en buddhastaty i guld.
Vi kommer lägga upp lite kort sukksesivt under tiden nu när vi har bredband igen :).

Vi har hunnit få en hel del färg emellan skurarna, även Jennifer även fast vi skyddar henne från solen så gott det går :). Idag har det varit perfekt väder, jag hann med ett dopp i havet innan vi sa hej då till Koh lanta :).
Va grymt trevlig personal på hotellet vi bodde på.

Vi festa loss i förgår, hungriga som vargar :). Bara säga till så fick man maten serverad på rummet, allt som allt gick det loss på 80kr. Risrätten nere i högra hörnet som är blandat med kyckling och lite annat kostar bara 14 kr, så den måltiden är perfekt att äta när man vill spara på sina slantar. Rätten längst upp är en av de dyrare hotellet har och kostar cirka 30kr.

Poolen i koh lanta, nära till havet också. Skönt att kunna svalka sig emellanåt.

En till bild från koh lanta. Vi hade rätt så rediga vågor till och från. Tydligen ska man inte bada när det är vågor eftersom det är då störst chans att man bränner sig av maneterna. Synd bara att jag fick reda på detta sista näst sista dagen vi va där. De vita shortsen jag har på mig rekommenderar jag er att inte köpa som badshorts. Jag hoppa i polen med dom och simma runt en kvart, sen när jag gick upp så märkte jag att shortsen blivit helt genomskinliga, tur som var så vara det bara Aliza och Jennifer i närheten :)

Kommer fylla på inlägget under dagen eller snarare nu under kvällen :)

Hej trogna lasare :)

Vi befinner oss just nu pa koh lanta i krabi, pa tisdag valde vi att aka in till krabi city eftersom det ar odsligt har ute pa on och det ar storm!!! under tiden vi varit har pa koh lanta har vi badat i poolen lite pa stranden, fatt massage, kollat runt lite i stan fast det ar helt dott har eftersom det ar logsasong och vi ar for rastlosa av oss for att stanna kvar har i tre veckor som det var planerat, sa vi avbokade hotellet vi bokat in oss pa har i koh lanta och ska istallet boka ett hotell i krabi staden, finns massa shoppingcenter dar etc. Har finns det inte sa mycket att gora nar det ar storm. Sa vi hoppas pa tur i Krabi.

Jennifer hade fatt varmeutslag den forsta veckan men nu har de gott bort forutom det hon har pa halsen, sa vi hoppas det gar bort snart.

Igar var det sa mycket storm har att alla faglarna rymde, tank er faglar som kvittrar, igar hordes det som att over 1000 faglar kvittrade och man horde vagorna. Sa just nu ar det jatte hoga vagor och vi stannar pa land.

Vi traffade en Indisk man som var tillsammans med en tysk kvinna och de bor i Singapore. De har en dotter som kan prata indiska, tyska och engelska. Helt sjukt bra.. Sa vi hoppas att Jennifer iaf kan prata tva sprak nar vi kommer tillbaks, engelska och svenska :) inte for att hon kommer prata sa mycket nar hon ar ett ar men vi far val hoppas att det fastnar lite engelska hos henne:)

Vi bor ju i en bungalow, sa igar kvall nar vi skulle lagga oss och slackte ner hordes det nagat jatte leskigt pa taket... Vi blev skit radda och gick in for att saga till dem. De kollade efter och sag att de hade kommit in en katt pa vinden so vi fick byta rum. Nu kanns det mycket tryggare... Ar inte ett stort fan av djur i en bungalow... :)

Vi kan tyvarr inte lagga in bilder eftersom hotellets tradlosa internet inte fungerar sa vi far gora det pa tisdag nar vi kommer till ett nytt hotell, fast vi har nog bestamt oss for att aldrig mer sova i en bungalow da det ar lite for laskigt, vi forsoker istallet hitta hotell som det forsta vi bodde pa i thailand, med pool.

Har ni varit i Krabi?? Ge oss isf tips pa stallen att besoka :)

Kramar fran oss

San marino - Sverige Emkval

Lite irriterad då jag ville se den här matchen, skaffade ett konto på unibet och satte in 100 kr för att få se den MEN det verkar som Thailand har geoblockerat vissa matcher och denna matchen är en av dem.

Så nu har jag missat matchen men följer den live och Sverige leder med 0-3 och vad jag hört har det varit en ganska tråkig match och Sverige gjorde första målet då en spelare från san marino blev utvisad.... Det talar för sig självt då alla pratat om hur lätt de skulle vara att besegra San marino då Holland gjorde detta med 11-0 om jag inte minns fel...

aja :P imorgon får ni se bilder på stranden vi befinner oss vid

//Aliza

Ko Lanta! :D

Idag flög vi till krabi :D jag gillar deras prioteringslista vad det gäller platser i väntsalen i gaten :)

Aliza på bankoks flygplats.

Jag och Jennifer myser på flygplatsen :)

Flyget gick med Airasia från Bangkok till krabi och det gick på cirka 1200kr för alla 3 och tog cirka en timme.
Bra och fräscht med trevlig personal dock lite trångt med benutrymme men inga problem direkt.
Jennifer va lite tjurig på flyget, hon tyckte det var tråkigt att sitta still :)

Igår bokade vi hotell och sedan mailade vi hotellet och fråga om hotellet erbjöd transfer.
Dock hann vi inte svara på hotellets svardå klockan va så pass sent.
Förvånade blev vi dock då efter vi hämtat ut vårat bagage ser en person hålla i en skylt med Jimmy Lundell :D.
2500baht kostade det vilket känns väldigt dyrt jämfört med allt annat, ungefär 500kr i svenska pengar.
Dock så tog körnngen ca 2 timmar plus 2 färjor så det jämnar ut sig lite. Men jämfört man att åka taxi i bangkok, 3 mil för 40-60 svenska kroner så känns det ändå magstarkt.

Nu bor vi på hotell och havet ligger några meter från dörren, har tyvärr inte tagit något kort än utan bara filmat och jag vet inte hur man laddar upp film men jag har lagt ut på facebook iaf. 150 kr för inatt, så träffar perfekt i våran budget.

Idag är första gången jag käkat god thaimat, och riktigt god desutom.
Biff med curysås, smakar inte som svensk curry, utan smakar mest starkt inte speciellt curry så som man tänker på curry i Sverige. Iaf mycket gott när man vande sig vid hettan.
Aliza beställde kyckling.
Jag beställde en öl och aliza en vatten och till det en halvliter vatten.
På grund av att vi inte hade käkat sen innan flyget vid 9tiden och klockan var runt 15 så var vi grymt hungriga och så beställde vi in dessert! :D, bananer i kokoskräm och friterade bananer med någon kräm till (tror det va sirap)
Blev proppmätt, det hela var nästan för gott och det va svårt att sluta äta. Satt i slutet och slurpa på kokoskrämen även fast jag i vanliga fall hatar kokos.
Avslutningsvis beställde vi en halvliter vatten för att ta med tillbaka till hotellet, tyvärr hade kameran inte minneskortet i sig (glömt i datorn), så det blev tyvärr inga kort.
Hela kalaset slutade på ca 130 svenska kr.

//Jimmy

Höll på glömma, under vår taxiresa så såg vi 2 vilda små apor sista längst vägen :)

Mcdonalds

haha tydligen kostar det 6kr i ut-körningsavgift, man kan undra va chauffören har för timpeng :D.
En bigmac o co ska tydligen kosta 25 kr vilket är helt överkomligt :).

Klockan är bara nio och jag är sjukt trött och hungrig, kan va bangkoksresan och alla nya intryck som sög ur den sista energin :)

Ser fram emot morgon också, då blir det flyga igen, vi boka ett hotell på ko lanta en natt sen sticker vi till vårat bokat boende på ko lanta där vi bokat en vecka, vi hade tänkt ta morgondagen till att bo i krabi men vi vill gärna ut till havet direkt plus att dom hade bättre hotell :)

p.s i förgående inlägg kan ni läsa om vår resa till Bangkok City som vi gjorde idag

// Jimmy

Idag besökte vi Bangkoook city =)

Vi bor ju i förorten ca 30 km utanför Bangkok city och idag tog vi taxin in till Bangkok som tog oss ungefär 20 minuter. Det var jätte stort och luktade mycket avgaser, så vi borde ha tagit med oss mask att ha över munnen:)

Jennifer och pappa jimmy :D

=)

Käkar kinesisk mat :D

När vi kom hem så valde jag att gå ut på den lilla marknaden som är utanför vårt hotell och Jimmy och Jennifer stannade kvar på rummet eftersom de var helt slut, men jag är ju lite shoppinggalen för tillfället så jag kollade runt lite och hittade söta shorts och ett linne till Jennifer för 8 kr totalt:D De var tunna plagg och Jennifer behöver tunna plagg eftersom hennes bodys är för tjocka för detta vädret och hon svettas mycket men trivs ändå :D

Nu blev Jimmy helt plötsligt sugen på mat och eftersom vi båda är trötta väljer vi att beställa hemleverans av Mcdonalds.. =)

Hoppas ni alla har det bra i Sverige.

Kram kram
:P

Vi har fått ett litet husdjur

YES! Idag så såg jag ett djur som klättrade upp å ner för väggen, jag blev skrajj och visste inte vad det var så jimmy kollade eftersom jag var så rädd och det visade sig vara en liten ödla :D

Här får ni en bild på den, vet inte vad vi ska döpa den till :D

Och min älskade man Jimmy har fått en hel del beundrare här i Thailand, han går runt med Jennifer i bärselen och så fort folk ser han tittar dem på han småkära och ler.  Det är så roligt :D

Det är roligt att invånarna här är så snälla mot oss :)

Vi verkligen njuter av varje sekund av vår resa. Vi har det så underbart bra, imorgon ska vi utforska Bangkok mer (nu bor vi nära flygplatsen Suvarnabhumi eftersom vi ska flyga till Krabi på tisdag =)

Ska sova nu då kl e halv 1 här nu. Kram på er

Underbara Thailand :D

Igår satt vi på flyg i 13 timmar. Det gick bra för oss och för  Jennifer. Hon var jätte duktig hela resan =)

Över förväntat gick det bra att åka med det billiga flygbolaget Aerosvit, vi fick mat från Sthlm till Kiev och sen två måltider från Kiev till Bangkok. Man fick dricka hur mycket som helst och mat och allt ingick i priset. Stolarna var bekväma och de flesta av personalen var snälla :)

På Arlanda :)

I Kiev påväg till Bbk

Jennifer överlycklig när hon badar i poolen :D

Ikväll ska vi kanske ta en taxi in till stan och köpa en uv baddräkt till Jennifer och lite kläder till Jimmy :D

Vy från vår balkong :D

Yes!! Vi har landat i Bangkok och nu är vi någonstans en bit från flygplatsen, vet inte vart vi är exakt men fint och fräscht är det iaf :). Klockan är nu 06:20 och jag är på tok för exhalterad för att sova :)

Godmorgon Sverige!

Ikväll går tåget mot huvudstaden Stockholm och vidare till Arlanda där vi ska spendera natten på hotell inne i terminalen så att vi är redo för flygningen i morgon bitti!. I morgon redan flyger vi, det är skrämande nära!